Pozor, nová adresa: Hviezdoslavova 1359/53, 627 00 Slatina !
26 září, 2020

ISOBUS

Často skloňovaným pojmem při nákupu navigace, traktoru a nebo přípojného zařízení je termín ISOBUS. V následujících řádcích se pokusíme Vám tuto technologii lehce přiblížit a vysvětlit její přednosti.

Co je to vlastně ISOBUS fyzicky

Pod tímto souhrným označením technologie si můžeme fyzicky představit tyto tři hlavní komponenty:

ISO UT – ovládací terminál (může to být displej navigace, nebo displej z originální výbavy traktoru). Univerzální mu říkáme protože jsme na tomto jednom displeji ovládat libovolné přípojné zařízení. (sečku, rozmetadlo, postřikovač atd). Programové vybavení není v tomto terminálu trvale instalováno, ale načte se vždy při připojení stroje. Mezi jednotlivými terminály s funkcí ISO UT můžou existovat rozdíly z hlediska úrovně podporovaných funkcí. Je tedy na místě tomu věnovat pozornost a vyhnout se tak zbytečným budoucím odemykacím poplatkům. Ne vše, co se zdá na první pohled výhodné, je tak i ve skutečnosti.

Kabeláž sběrnice ISOBUS – namísto propojení terminálu a stroje mnoha jednotlivými vodiči je spojení realizováno pomocí sběrnice. To v zásadě znamená, že se počet vodičů zmenšil na čtyři. Technickou normou je předepsána architektura kabeláže, včetně povolených konektorů a přípustných délek celé sběrnice a jednotlivých odboček. Za zmínku stojí také zásuvka, kterou končí traktorová část kabeláže. Má devět pinů a je označována jako IBBC (Isobus breakaway connector). Tato kabeláž je buď ve stroji rovnou o výrobce, pokud ne, lze ji do stroje snadno doplnit. Tím se umožní využívání nejmodernějších technologií i ve stávající mechanizaci.

Výbava přípojného zařízení/nástavby – komunikaci přípojného zařízení obstarává řídící jednotka (ECU). K ní je jednak připojen část kabeláže směrem k traktoru a také jednotlivé akční členy a senzory na přípojném zařízení. V této řídící jednotce je také uložen software pro ovládání zařízení. Některé modely starších strojů je možná na ISOBUS přestavět originální tovární sadou, případně lze využít například řešení TOPCON Apollo pr secí stroje nebo postřikovače.

Proč byl ISOBUS vymyšlen

S rozmachem digitálně ovládaných přípojných zařízení začala být situace v kabině řidiče dost složitá. Přes jednotlivé ovládací terminály často nebylo vidět ven, střídání přípojných zařízení bylo spojeno s často komplikovanou instalací, o hledání případných poruch v  kabelážích s mnoha vodiči ani nemluvě.

Před ISOBUS:

Po ISOBUS:

V čem je pro mě, jako zemědělce, ISOBUS výhodný?

  • Univerzální řešení – úspora z důvodu pořízení pouze jednoho terminálu použitelného k celému rozsahu strojů
  • Přináší s sebou možnost ovládání sekcí, aplikačních dávek, případně využívání variabilní aplikace
  • Neustálý vývoj aplikací pro zobrazení pomocí UT (meteostanice, N – senzory, diagnostika a nastavení FONS RTK modemů…)